Gezonde fruit roll-ups

Willen de kids alleen ongezonde tussendoortjes mee naar school of vind je fruit maar een ‘geklieder’ om mee te nemen? Probeer dan eens fruit roll-ups te maken! Het is heel simpel en het telt als gezond tussendoortje!


Ingrediënten (±14 rolletjes)
○ 500 gram fruit
○ Wil je het wat zoeter maken? Voeg dan wat zoetstof, zoals bijv. Natrena toe.

Bereidingswijze
○ Verwarm de oven alvast voor op 100 graden.
○ Pureer het fruit tot een gladde puree.
○ Pak nu een bakplaat met bakpapier en giet het gepureerde fruit op het bakpapier. Verdeel het goed, zodat het overal even dik is.
○ Leg het nu ongeveer 90 minuten in de oven. Hou het wel goed in de gaten, want dit kan per oven en fruitsoort verschillen. De roll-ups zijn klaar wanneer het niet meer aan het bakpapier plakt en het nog wel buigbaar is.
○ Haal het uit de oven en knip de fruitlaag met het bakpapier in reepjes. Nu hoef je de reepjes alleen nog op te rollen!

Eet smakelijk!

Tips
○ Je kunt dit recept met verschillende fruitsoorten maken.
○ Je kunt ook gedroogd fruit of diepvriesfruit gebruiken.
○ Is het niet zoet genoeg? Voeg er dan wat zoetstof aan toe.
○ Je kunt de roll-ups ongeveer een week of twee in een afgesloten bakje in de koelkast bewaren.

Voedingswaarde

  Per fruit roll-up van frambozen
Energie (kcal) 12 kcal
Eiwitten 0,5 gram
Koolhydraten 1,6 gram
Voedingsvezels 0,9 gram
Vet 0,0 gram
Waarvan verzadigd 0,0 gram
Cholesterol 0,0 mg
Calcium 5 mg
IJzer 0,5 mg
Natrium 1 mg
Kalium 80 mg
Magnesium 7 mg
Zink 0,10 mg
Vitamine A 0 ug
Vitamine B1 0,03 mg
Vitamine B2 0,02 mg
Vitamine B6 0,021 mg
Vitamine B12 0,00 ug
Foliumzuur 0,0 ug
Nicotinezuur 0,1 mg
Vitamine C 11 mg
Vitamine D 0,0 ug
Vitamine E 0,2 mg
Water 30,8 ml