Gezonde mini appeltaartjes

Omdat deze maand een feestelijke maand is, lusten wij wel een gebakje! Wat dachten jullie van een gezonde appelgebak? Zelfs zo gezond dat je het als ontbijt kunt eten! Met de meest simpele ingrediënten heb je in een mum van tijd heerlijke mini appeltaartjes gemaakt!


Ingrediënten (voor 6 appeltaartjes)
◊ 60 gram havermout
◊ 1 banaan
◊ 1 appel
◊ 3 eetlepels rozijnen
◊ 2 theelepels kaneel
◊ 1 eetlepel honing (optioneel)
◊ Extra: Siliconen cakevormpjes

Bereidingswijze
◊ Verwarm de oven alvast voor op 180 graden.
◊ Meng de havermout, banaan en eventueel de honing goed door elkaar. Je kunt dit heel simpel doen door de banaan te prakken, maar als de banaan niet heel rijp is kun je het ook in een keukenmachine doen. Let er dan wel op dat het mengsel niet te dun wordt. Is het mengsel wel te dun? Voeg er dan wat havermout aan toe. Om het mengsel wat zoeter en plakkeriger te maken kun je er wat honing aan toevoegen.
◊ Schep het mengsel nu in de siliconen cakevormpjes en duw het tegen het vormpje aan, zodat je er een mooie bodem van kunt vormen. Laat dit ongeveer 10 minuten in de oven bakken.
◊ Ondertussen kun je de appel in kleine stukjes snijden, hier de rozijnen en kaneel aan toevoegen en dit goed door elkaar mengen.
◊ Haal nu de bodempjes uit de oven en vul ze met de appel-rozijnen mix.
◊ Laat de mini appeltaartjes nu nog ongeveer 5 minuten in de oven bakken en klaar zijn je mini appeltaartjes!

Eet smakelijk!


Voedingswaarde

  Per mini appeltaartje
Energie (kcal) 67 kcal
Eiwitten 1,3 gram
Koolhydraten 12,7 gram
Voedingsvezels 1,6 gram
Vet 0,7 gram
Waarvan verzadigd 0,1 gram
Cholesterol 0,0 mg
Calcium 15 mg
IJzer 0,6 mg
Natrium 1 mg
Kalium 138 mg
Magnesium 18 mg
Zink 0,31 mg
Vitamine A 0 ug
Vitamine B1 0,06 mg
Vitamine B2 0,01 mg
Vitamine B6 0,079 mg
Vitamine B12 0,00 ug
Foliumzuur 0,0 ug
Nicotinezuur 0,3 mg
Vitamine C 3 mg
Vitamine D 0,0 ug
Vitamine E 0,1 mg
Water 29,1 ml

Door: Linda Saado