R in de maand – extra vitamines? 

Na een wisselvallige zomer is het najaar weer langzaam begonnen. De temperatuur daalt en de avonden worden korter, het mosselseizoen is in volle gang en zelfs de eerste pepernoten liggen al een tijdje in de winkel. Oftewel, de R zit in de maand! Voor veel mensen de tijd om na te denken over het slikken van (extra) vitamines. Is het nodig deze maanden of red je het met volwaardige voeding?

Vroeger was de regel: als de R in de maand zit, slik dan extra vitamines. Toen waren er in de koudere maanden weinig tot geen verse groenten en fruit, waardoor je te weinig vitamine C binnenkreeg. Ook was dit het tijdsstip om met levertraan te beginnen. Levertraan in rijk aan vitamine D en werd vaak preventief aan kinderen gegeven. Veel mensen zullen niet met plezier terug denken aan het slikken van levertraan, vanwege de smaak. Deze gewoonte is in de loop der jaren verdwenen en tegenwoordig vind je levertraan in capsules.

Tegenwoordig zijn er veel verse seizoensgroenten,- en fruit te krijgen en hoeft levertraan gelukkig ook niet meer. Maar een griepje of verkoudheid heb je sneller te pakken in de herfst. Om je hiervoor te beschermen is het belangrijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen om je weerstand te verhogen. Dit doe je door voldoende slaap, beweging en natuurlijk gezond en gevarieerd eten. Onderstaande zes vitamines spelen een rol bij je weerstand: Vitamine A (leverproducten, margarine, halvarine), vitamine B6 (aardappelen, bananen en bruin brood), foliumzuur (groene groenten, bruin brood, fruit), vitamine B12 (vlees, vis, melkproducten, kaas), vitamine C (citrusvruchten, aardappelen, paprika) en vitamine D (vette vis, margarine en halvarine).

Helaas lukt het niet altijd om volwaardig te eten. Op die dagen kan je een multivitamine slikken om toch voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Onze herfsttip: Geniet van de mooie herfstkleuren. Niet alleen buiten maar ook op je bord!

Menu