Eten is een basisbehoefte maar eten is ook hip! We leven in een tijd waarin (gezonde) voeding trending topic is. Waar vroeger een lekkere boterham met kaas en een AGV’tje in de avond volstond, moet het tegenwoordig meer hipper en vaak ingewikkelder. De lijst met foodbloggers is inmiddels al erg lang en consumenten zien door de bomen het bos niet meer.

Detoxen is het helemaal en gluten kan je beter laten staan. Havermout is een echte ‘superfood’ en smoothies met chiazaad en tarwegras mogen ook zeker niet ontbreken. Als diëtist is het belangrijk om tussen de hippe foodbloggers zichtbaar te blijven. Wij vertellen dat ‘normaal’ eten gewoon kan en mag!

Havermout is hip en bevat veel goede eigenschappen. Maar het mist ook een essentieel mineraal, jodium. Dat wordt toegevoegd aan de ouderwetse boterham om zo de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid binnen te krijgen.

Smoothies met groente en fruit kom je ook overal tegen. Maar eerlijk, is vloeibare boerenkool nou echt lekker? Gezond eten gaat niet alleen om alle voedingsstoffen binnenkrijgen maar om het hele proces. En dat begint al bij het kauwen. Goed kauwen is belangrijk om gaatjes, verslapte kauwspieren en spijsverteringsproblemen te voorkomen.

Dan de gluten.. Voor mensen met coeliakie is een glutenvrij dieet erg strikt en kan een spoortje gluten al nare gevolgen hebben. Bij glutensensitiviteit wordt aangeraden om gluten te vermijden. Maar het zomaar weglaten van gluten is niet per definitie gezond en een voeding zonder gluten (en goede vervangers) kan zelfs schadelijke tekorten opleveren.

En jezelf een week uithongeren? Een detoxkuur is echt niet nodig om je lichaam te ontgiften en ontdoen van alle afvalstoffen, want dat doet je lichaam allemaal zelf.

Dus, verban het broodje kaas niet, kauw gewoon op je groente en fruit en wees niet bang voor gluten. Eet bewust, varieer en vooral.. blijf bij jezelf! 

Meer vragen over hypes rond de voeding? Neem dan contact op met een van onze diëtisten.

Menu