Gezonde havermoutcake (tussendoortje)

We hebben hier in Nederland de gewoonte om iets zoets, zoals een koekje of een plak cake bij de thee of koffie te eten. Vaak vinden mensen het toch lastig om deze gewoonte af te leren en zouden ze hier liever een vervanging voor willen.. Een gezond alternatief voor bijvoorbeeld een plak roombotercake of een gevulde koek is een plak havermoutcake! Met de meest simpele én gezonde ingrediënten bereid je deze cake in een handomdraai, een echte aanrader voor een gezond tussendoortje!


Ingrediënten (±15 plakjes)
○ 3 rijpe bananen
○ 2 appels
○ 4 eieren
○ 200 gram havermout
○ 200 gram magere kwark
○ 3 theelepels bakpoeder
○ 1 theelepel koek- en speculaaskruiden / kaneel

Bereidingswijze
○ Verwarm de oven alvast voor op 180 graden.
○ Schil en rasp de appel alvast en prak de banaan. Voeg dit samen met de eieren, kwark en havermout in een kom en meng het goed door elkaar. Voeg nu de kruiden en bakpoeder eraan toe en meng nogmaals goed door elkaar.
○ Pak nu een cakevorm (ingevet/met bakpapier bekleed) en giet het mengsel hierin over.
○ Bak de cake 30 minuten in de oven en laat het daarna nog even afkoelen voordat je het in plakjes snijdt.

Eet smakelijk!

Tip: Je kunt de cake ongeveer 5 dagen afgesloten in de koelkast bewaren, dus prima om het aan het begin van de week te maken en het te bewaren zodat je er de rest van de werkdagen van kunt smullen!

Voedingswaarde

  Per plakje
Energie (kcal) 108 kcal
Eiwitten 4,7 gram
Koolhydraten 15,9 gram
Voedingsvezels 1,8 gram
Vet 2,3 gram
Waarvan verzadigd 0,6 gram
Cholesterol 46,9 mg
Calcium 36 mg
IJzer 0,9 mg
Natrium 27 mg
Kalium 187 mg
Magnesium 29 mg
Zink 0,76 mg
Vitamine A 27 ug
Vitamine B1 0,11 mg
Vitamine B2 0,11 mg
Vitamine B6 0,104 mg
Vitamine B12 0,29 ug
Foliumzuur 0,0 ug
Nicotinezuur 0,3 mg
Vitamine C 2 mg
Vitamine D 0,1 ug
Vitamine E 0,6 mg
Water 54,6 ml