Koolhydraatarme bloemkoolbrood

Volg je een koolhydraatarm dieet, maar ben je wel een broodeter? Probeer dan eens je eigen koolhydraatarme brood te maken! We delen vandaag een recept waarmee je in een mum van tijd heerlijke koolhydraatarme bloemkoolbrood kunt maken. Het is simpel, lekker én gezond!

Ingrediënten
○ 400 gram bloemkoolrijst (geraspte bloemkool)
○ 6 eieren
○ 100 gram amandelmeel
○ 25 gram Parmezaanse kaas
○ 5 teentjes knoflook (geperst/fijngesneden)
○ 1 eetlepel bakpoeder
○ 5 eetlepels gesmolten boter (halvarine)
○ 1 theelepel Italiaanse kruiden

Bereidingswijze
○ Verwarm de oven alvast voor op 180 graden.
○ Begin met het raspen van de bloemkool. Je kunt het ook fijnmalen in een keukenmachine. Tegenwoordig kun je bloemkoolrijst ook in veel supermarkten kant-en-klaar kopen.
○ Om het vocht uit de bloemkool te halen moet je het eerst ongeveer 4 minuten in de magnetron of in een pan opwarmen. Pak vervolgens een theedoek en schep hier de opgewarmde bloemkool in en pers al het vocht eruit. Leg dit even apart.
○ Splits nu de eieren door het eiwit van het eigeel te scheiden. Leg het eigeel apart, die heb je later nodig. Klop nu eerst het eiwit zo stijf mogelijk. Leg dit ook even apart.
○ Pak nu een grote kom en doe hier het eigeel en de helft van het opgeklopte eiwit in. Voeg vervolgens het amandelmeel, de Parmezaanse kaas, knoflook, bakpoeder en gesmolten boter aan toe en meng het goed door elkaar.
○ Nu kun je de rest van het opgeklopte eiwit eraan toevoegen. Voeg nu ook de bloemkool en Italiaanse kruiden toe. Meng het nog eens goed door elkaar.
○ Pak een cakevorm met wat bakpapier en giet hier het mengsel in. Besprenkel tot slot nog met wat sesamzaad en bak het ongeveer 45 minuten in de oven.
○ Even laten afkoelen en smullen maar!! Tip: je kunt er zelfs een tosti van maken!

Eet smakelijk!