Geen grammetje teveel – Ondervoeding

Overal lees je tips om gezond te eten en dan vaak  in combinatie met afvallen. Maar misschien heb jij wel een kilootje extra nodig? Ben je van nature erg slank en wil je graag wat aankomen? Of misschien ben je ziek geweest en heb je ongewenst gewicht verloren. Wij geven een paar tips om meer energie binnen te krijgen, op een gezonde manier.

Ondergewicht en/of ondervoeding houdt in dat het lichaam een tekort heeft aan energie, eiwit en andere voedingsstoffen. Iemand met ondervoeding eet en drinkt meestal minder, of het lichaam heeft vanwege ziekte een verhoogde behoefte aan energie en andere voedingsstoffen, met als gevolg dat het lichaam te weinig binnenkrijgt. Om toch aan de behoefte in energie te voldoen gaat het lichaam de eigen noodvoorraad aanspreken. Vetweefsel is zo’n noodvoorraad. Tevens gaat het lichaam spiermassa afbreken om aan energie te komen. Dit zorgt onder andere voor een verminderde conditie, spierkracht en vermoeidheid en kan leiden tot grote gezondheidsproblemen.

Hieronder 5 adviezen om meer energie binnen te krijgen:

  1. Eet regelmatig en sla geen maaltijden over. Neem 3 hoofdmaaltijden en 3 keer een tussendoortje. Neem de tijd voor de eetmomenten en kauw goed.
  2. Eet vaker kleinere porties, 6-7 keer per dag. Grote maaltijd kunnen misschien tegenstaan of is gewoon teveel. Probeer dan de maaltijden te verspreiden over de dag. Kies een boterham met (100%) pindakaas of een schaaltje kwark tussendoor.
  3. Kies voor volle zuivelproducten. Een glas volle melk van 250 ml bevat 155 kcal, ter vergelijking met een glas halfvolle melk van 115 kcal. Zo krijg je op een makkelijke manier alweer 40 kcal extra binnen.
  4. Besmeer de boterham royaal met margarine en dik of eventueel dubbel belegd. Nou zet een plakje komkommer natuurlijk geen zoden aan de dijk (lekker is het wel). Je kan kiezen voor combinaties als kaas en pesto, kipfilet en avocado, (100%) pindakaas met banaan of appel, kaas met een gekookt ei, makreelsalade met een gekookt ei, kipfilet met mozzarella en pesto.
  5. Neem een extra handje noten. Noten zijn echte energiebommen! Daarnaast leveren ze veel vezels en eiwitten. Dagelijks is het advies 15-30 gram. Dit levert al snel 160 kcal op. Een extra handje tikt dus mooi aan. Kies voor de ongesuikerde en ongezouten soorten.

Ondervoeding komt vaak voor, veel bij ouderen en zieken, en is een onderschat probleem wat soms helaas te laat wordt gesignaleerd. Ondervoeding betekent niet automatisch een BMI lager dan 18. Iemand met een BMI van 27 kan ook ondervoed zijn!

Wij kunnen cliënten screenen op ondervoeding en hier snel op reageren door adviezen, zoals hierboven genoemd, te geven en/of aanvullende medische voeding (drinkvoeding of sondevoeding) te bestellen. Een diëtist maakt een persoonlijk behandelplan, stelt de eiwit- en energiebehoefte vast en berekent tevens de huidige voedingsinname. Vervolgens wordt er een voedingsbehandelplan afgestemd.

Maar wanneer wij een cliënt zien zijn ze vaak al (te)veel afgevallen. Door vroegtijdige signalering bij (risico op) ondervoeding kun je veel gezondheidsproblemen voorkomen. Hierin kan iedereen een steentje bijdragen door in je eigen omgeving oplettend te zijn. Zit de kleding van je oma wel erg wijd de laatste weken? Of merkt je vader op dat hij pijn heeft bij het slikken? Eet je partner ineens veel minder dan voorheen en laat hij/zij vaak eten staan? Of misschien ben je zelf in korte tijd 5 kilo afgevallen, zonder hier iets voor gedaan te hebben?

Heb je het vermoeden dat iemand in je omgeving ongewenst gewicht verliest en/of ondervoed is of risico daarop heeft, maak dit bespreekbaar en neem contact op met de huisarts.

Voor vragen over ondervoeding of het maken van een afspraak, neem dan contact op met een van onze diëtisten.