Het is weer zover.. Pakjesavond! Voor veel mensen betekent dit gezelligheid en lekker eten. Lekker smullen van de pepernoten, chocoladeletters, taaitaai en speculaas… Het hoort erbij! Maar hoe kun je van al dat lekkers genieten en alsnog op je gezondheid letten? Lees het hier!

De winkels liggen momenteel vol met al dat lekkere sinterklaassnoepgoed. Helaas kunnen we dit geen gezonde producten noemen. Daarom is het verstandig om te weten welk snoepgoed het meest verstandig is om te eten en welke juist niet. Bekijk de tabel hieronder voor een overzicht van de verschillende lekkernijen.

Product Kcal Koolhydraten Totaal vet Verzadigd vet
Een schuimpje 19 4,8 gram 0 gram  0 gram
Een handje pepernoten 31 7,1 gram 0,1 gram 0 gram
Een handje kruidnoten 48 6,5 gram 2,1 gram 1,1 gram
Een speculaasje 33 4,6 gram 1,5 gram 0,8 gram
Een stukje taaitaai 63 14,1 gram 0,2 gram 0 gram
Tien chocoladekruidnoten 102 12 gram 5,3 gram 3,1 gram
Een stukje marsepein 108 16,2 gram 3,8 gram 0,2 gram
Een stukje banketletter 113 12,6 gram 5,8 gram 2,4 gram
Een klein reepje pure chocolade 136 12,4 gram 8,4 gram 5,1 gram
Een blokje gevulde speculaas 144 15,8 gram 7,8 gram 2,1 gram

Zoals in de tabel hierboven te zien is zijn de ouderwetse pepernoten bijvoorbeeld gezonder dan de populaire kruidnoten, terwijl de kruidnoten tegenwoordig het meest verkocht worden! Ook stijgt het verzadigd vetgehalte enorm zodra er een laagje chocolade aan de kruidnoten wordt toegevoegd. Verder is een speculaasje bijvoorbeeld ook gezonder dan een stukje marsepein of een stukje banketletter. Je kunt hier dan kleine stukjes van eten en wat meer van de pepernoten en taaitaai snoepen! Tip: Probeer zelf gezonde varianten van sinterklaassnoepgoed te maken. Kijk volgende week op onze website voor een recept van havermout pepernoten!

Omdat snoepgoed veel verzadigd vet bevat is het verstandig om dit met de andere maaltijden te compenseren. Je kunt bijvoorbeeld een lichtere warme maaltijd nemen door het vlees weg te laten, omdat dit vaak ook veel verzadigde vetten bevat. Dit kan natuurlijk niet iedere dag, omdat je dan tekorten krijgt van vitamines en mineralen die onder andere in vlees zitten. Je kunt ook een koolhydraatarme maaltijd bereiden om zo het schaaltje pepernoten van diezelfde avond te compenseren.
Het is wel heel belangrijk om ook op 5 december 3 goede maaltijden te eten en voldoende water te drinken. Hiermee voorkom je juist dat je in de avond te veel gaat snoepen!

Verder is het verstandig om tijdens het boodschappen doen rekening te houden met de hoeveelheid verschillende soorten snoepgoed die je koopt. Onbewust snoepen we namelijk meer wanneer er meerdere schaaltjes met verschillende soorten lekkernijen op tafel staan. Koop dus bijvoorbeeld 2-3 verschillende soorten lekkernijen en koop hier niet te veel van. Je kunt het snoepgoed ook in kleinere schaaltjes serveren, zodat er uiteindelijk minder gegeten wordt. Natuurlijk hoeven er niet alleen ongezonde lekkernijen op tafel te komen. Je kunt bijvoorbeeld ook worteltjes, komkommer, paprika en tomaatjes op tafel leggen!

Een van de belangrijkste adviezen is om er van te genieten. Wanneer je lekker van de pepernoten kunt snoepen, geniet er dan van! Eet het niet allemaal snel in een keer op, maar eet rustig en geniet van elke pepernoot!

Fijne sinterklaasavond!

Door: Linda Saado, Diëtist in opleiding

Menu